Giới thiệu: Hộp giảm tốc cyclo-ổ đĩa là một biến thể của một hộp giảm tốc hành tinh. Chúng có lợi thế không sử dụng bánh răng trụ, thay vì chúng sử dụng một sự sắp xếp của cam lệch tâm lăn chuyển một bánh xe cycloidal bên trong hộp giảm tốc, phía ngoài bánh xe cycloidal có các rãnh lồi lõm vào khớp với các con lăn trụ đặt xung quanh vành trong thân hộp, nó sẽ bị dịch chuyển 1 rãnh khi trục cam quay 1 vòng. Trục vào chính là trục gắn cam lệch tâm, trục ra đồng tâm với trục vào nhận truyền động từ ổ đĩa thông qua các chốt trụ giống kiểu khớp nối vấu Nguyên lý làm việc của hộp giảm tốc đươc mô tả bằng các hình phía dưới. Các con lăn có khả năng quá tải 500% mà không vi phạm các hộp số. Một lợi ích khác của hộp số cyclo-ổ đĩa cho người sử dụng là có thể bơm mỡ đầy mà không sử dụng dầu => Tham khảo thêm bởi bài viết dưới đây Xem Video mô tả nguyên lý hoạt động của hộp giảm tốc Funcionamiento de SM-Cyclo
Abstract: The cyclo-drive gearbox is a variation of a planetary gearbox. They have the added advantage of not using gear teeth to drive the shafts; rather they use an internal offset cam arrangement to drive rolling pins that turn a cycloidal wheel inside the gearbox. The rollers are capable of taking 500% overload without breaking the gearbox. One other benefit of the cyclo-drive gearbox for users is that many models are grease filled and do not use oil.
These gearboxes are much less likely to fail in unexpected overload situations. By using grease lubrication instead of oil lubrication there is less chance of lubricant loss through shaft seals. Reduced likelihood of lubricant loss is particularly important with vertically mounted gearboxes, as with tank agitators.
In the picture above the central gray colored shaft is the input shaft. The same shaft is shown yellow in the picture below. It is made with an eccentric cam at the end of the shaft. The cam sits inside the center of the cycloid disc. As it rotates the cam moves the cycloid disc in a circular orbit. The outer fixed pins and rollers restrain the disc and force it to roll around inside the ring of fixed pins. As the disc rolls it moves the inner set of pins and roller attached to the output shaft.
One rotation of the cam moves the cycloid disc over one outer pin. As the disc rotates the inner pins are forced around with it at the speed of the disc. This means that there is a reduction in gearing and the output turns at slower revolutions than the input shaft.